בחזרה לבית הספר 2024
שנה חדשה בפתח
אנו עומדים בפני תחילת שנת לימודים וחזרה לגנים , בתי הספר והתיכונים . התחלות חדשות תמיד מרגשות ומביאות את כולנו להכנות , קניית תלבושת לבית הספר, הכנת ספרים, מחברות, חיבור לספרים דיגיטלים , מציאת לוקרים ועוד הכנות רבות. כדי לאפשר טיפול מיטבי גם במסגרות החינוכיות חשוב להיערך ולהתכונן מראש. הצעד הראשון הוא תמיד לערב את הילדים ולשאול מה חשוב להם בטיפול בסוכרת בבית הספר ויחד להכין את הרשימה האישית.
במטרה לתת מידע להיערכות לקראת שנת הלימודים , כתבנו המלצות והכנו “רשימת ציוד”.
שתהיה לכולם שנה שקטה.
____________________________________________________________________
חוזרים למסגרות החינוכיות עם האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1)!
אנו עומדים בפני תחילת שנת לימודים וחזרה לגנים , בתי הספר והתיכונים . התחלות חדשות תמיד מרגשות ומביאות את כולנו להכנות , קניית תלבושת לבית הספר, הכנת ספרים, מחברות, חיבור לספרים דיגיטלים , מציאת לוקרים ועוד הכנות רבות. כדי לאפשר טיפול מיטבי גם במסגרות החינוכיות חשוב להיערך ולהתכונן מראש. הצעד הראשון הוא תמיד לערב את הילדים ולשאול מה חשוב להם בטיפול בסוכרת בבית הספר ויחד להכין את הרשימה האישית.
חשוב לזכור שלא כולם מכירם את הטיפול בסוכרת סוג 1 ולכן הסברות, שיחות של תאום ציפיות עם הצוות החינוכי, הסייעת , הילדים הינם חשובים. הכינו עם הילדים הצעירים ברכות לשנה טובה לסייעות והחליטו מראש על דרכי תקשורת לאורך היום או עדכונים בסוף היום. חשוב גם כשיש סייעת לתת מקום לילדים, לתת להם לחוש בטחון ועצמאות.
במטרה לתת מידע להיערכות לקראת שנת הלימודים , הכנו “רשימת ציוד”
מול הצוות במרפאת הסוכרת:
- מרשמים לגלוקגון (לפחות 3: לבית , לתיק ולביה”ס )
- מכתב להארכת זמן למבחנים
- הזמנת הסייעת להדרכת אחות.
במסגרות החינוכיות:
בתחילת השנה חשוב לקיים שיח עם הצוות החינוכי, לבדוק האם כל המידע הנדרש נמצא אצלם, האם זקוקים להדרכה נוספת, למידע כתוב, הדרכות ועוד.
חשוב לתת לילדים מקום להסביר ולבקש כל מה שיעזור להם להתנהל נכון בבית הספר.
- “ערכת היפו” – טבליות גלוקוז או סוכר זמין – לסייעת, לכיתה, לאולם הספורט ולמזכירות.
- גלוקגון –להניח במקום נגיש לכל, בתאום עם המחנכת/ היועצת . חשוב לוודא שהוא בתוקף ..
- לרענן הנחיות לצוות החינוכי כולו בנושאים הבאים :
1. הטיפול בהיפוגליקמיה ובהיפוגליקמיה חמורה
2. במצבי היפרגליקמיה – לאפשר שתיית מים ויציאה לשירותים.
3. ביציאות לטיולים ופעילות חוץ- לוודא שהילד נוטל עמו את “ערכת ההיפו*“
4. שיעורי ספורט – לתזכר בדיקת סוכר לפני ואחרי.
5. בעת מבחן- לאפשר אכילה, שתייה ויציאה לשירותים .
6. מסיבות ואירועים –ההנחיות של משרד החינוך הן להגיש כיבוד בריא עם מנה מתוקה אחת בלבד כמו עוגה, ושתיה של מים בלבד. חשוב ליצור שיח המקדם תזונה בריאה החשובה לכלל הילדים .
לכל ילדי המשפחה :
- קופסאות מזון מחולקות
- בקבוקי מים רב פעמיים
- לחמים מלאים /לחמים דלי פחמימות
- ירקות (עגבניות שרי, מלפפוני בייבי ופילפלונים יחסכו את החיתוך)
- פירות העונה
- שקדים ואגוזים – במידה ואין הגבלות בבית הספר של אלרגיות.
ועוד כמה טיפים מאיתנו:
- להכין פתקים כדי לצרף לארוחה, שיכללו ברכה וכמובן! תזכורת לבדיקת סוכר ולמתן בולוס.
- לרכוש מדבקות להדבקה על הכריך/ הפרי וכו לציון גר’ פחמימה בפריט. כך גם נלמד את הילדים, בהדרגה, לספור פחמימות.
- להכין בתחילת השבוע יחד עם הילדים מערכת שבועית של ארוחות העשר בהתאמה למערכת השעות. לקחת בחשבון: אורך היום, שעורי הספורט והחוגים.
- למטופלי מד סוכר רציף, שמשדר לטלפון, חשוב מאוד להטעין את הטלפון בלילה.
- לילדים שנוטלים רטלין – לדאוג שיאכלו ארוחת בוקר בבית לפני נטילת הרטלין.
* “ערכת היפו“
תיק שיכלול ציוד למצבי היפו וציוד למצבי חרום . התיק יאפשר העברת כל הציוד בקלות מתיק לתיק .
הערכה תכלול:
- סוכר זמין ופחמימה עמילנית כמו: קרקרים, ביסקוויטים, חטיף דגנים.
- מד סוכר דוקרן וסטיקים -גם למי שיש סנסור!
- קופסת סטיקים ריקה למחטים משומשות.
- פד/נייר להספיג את הדם.
- מגבוני אלכוהול לחיטוי.
- סוללות למד סוכר.
- עט אינסולין ומחטים יש לרשום עליו תאריך ולהחליפו כל כ-3 שבועות . (ישמש גם לגיבוי למטופלי משאבה)
- כרטיס “יש לי סוכרת”
- גלוקגון (בנוסף לזה שנמצא בביה”ס)
למטופלי משאבה : סט להחלפת פרפרית, סוללה רזרבית .
למטופלי מד סוכר רציף שמשדר לטלפון : מטען רזרבי
“טיפים ” מהורים לילדים עם סוכרת סוג 1 :
אמא לילדה בת 12:
– לאכול ארוחת בוקר קלילה ומלוחה לפני שיוצאים, זה תורם לאיזון מיטבי במהלך כל היום.
אמא לילד בן 9:
– היו מעורבים בועד ההורים, ככל שתהיו יותר מעורבים ככה תוכלו להשפיע גם על הבריאות בבית הספר
– קיימו שיח פתוח עם הורי הכיתה על התמודדות הילד עם הסוכרת בתחילת השנה זה מפתח אמפטיה והבנה בקרב ההורים
המלצה של בתי בת ה19:
- “סמכו על הילד.ה ואל תעשו מזה ענין כי פעם אמא התקשרה למזכירות בית הספר כשהייתי נמוכה והמזכירה נכנסה לכיתה והביכה אותי מול כולם”.
כמה עצות של אמא לבת 15:
– להדריך את הסייעת לאפשר לילד לדאוג לעצמו כדי לחנך לעצמאות.
במטרה להעצים את הילד, לשוחח עם המורה שתאפשר לילד לספר על הסוכרת ועל הטכנולוגיה שמחוברת לגופו .
מכיוון שאחד הדברים שהכי מביכים את הילדים אלו הצפצופים. חשוב להסביר לכל צוות המורים כי הצפצופים הם התראות למצבי קיצון וכשהסנסור מצפצף והילדים מעירים , לעזור לילד “לדפדף את זה”.
חשוב ללמד כמה אנשי צוות איך להשתמש בגלוקגון.
והאני מאמין האישי שלי- בכיתות נמוכות כשהגישו כיבוד ועוגות, היה לי חשוב שבתי תאכל עוגה כמו כולם .
חטיבה – להסביר לצוות המורים שהטלפון חיב להיות פתוח ולאפשר יציאה מהכיתה לטיפול בהיפו.
הצלחה לכל התלמידים והתלמידות בשנת הלימודים!
מצוות האגודה לסוכרת נעורים ( סוג 1) בישראל