מדריך להורים לקראת החזרה ללימודים
מדריך להורים לקראת החזרה ללימודים
ילדים סוכרתיים יכולים להשתלב בכל הפעילויות הסדירות בגני הילדים ובבתי הספר, כולל טיולים, סיורים וכד’, זאת כמובן בהתאם להמלצת ואישור רופא הסוכרת.
בחוזר מנכ”ל משרד החינוך קיימות הנחיות ברורות לגבי אורחות החיים של ילדים סוכרתיים במערכת החינוך וחובות המוסד והצוות החינוכי. החוזר כולל התייחסות למצבים בהם נדרשים ילדים סוכרתיים למאמץ מיוחד (כגון פעילות גופנית נמרצת), ליציאת ילדים סוכרתיים לטיולים (ולהערכות שיש לקיים לפני כן) ולצורך של הצוותים החינוכיים במסגרות החינוך לסייע לילדים סוכרתיים (במיוחד הצעירים שבהם) בניטור רמות הסוכר בדם. חשוב שבגן או בבית הספר יישמר האיזון בין שמירה על בריאות הילדים ושמירה על פרטיותם וזכותם ליחס שווה ככל הילדים.
לחוזר מנכ”ל משרד החינוך לטיפול בילד הסוכרתי
לחוזר מנכ”ל- סייעות במערכת החינוך
דגשים להורים לקראת החזרה ללימודים
המפתח לחוויה חיובית לילדכם בגן או בבית הספר הינו שיתוף פעולה המבוסס על הקשבה, פתיחות ותקשורת בונה עם הצוות החינוכי והסייעת (במידה ויש). הנגשת המידע הנוגע לסוכרת לכלל הגורמים בחיי ילדכם יאפשר לו מרחב בטוח בסביבותיו השונות. לא תמיד ניתן לחזות מראש את כל המצבים ולכן חשוב שתהיה היכולת להציף באופן שוטף אתגרים ולהגיע להסכמות משותפות. חשוב להעלות נושאים שמפריעים מיד כאשר עולים ולמצוא להם פתרון, כמו גם לקיים פגישות תקופתיות להערכה ושיפור. מעל לכל חשוב לקיים טרם תחילת שנת הלימודים פגישת תיאום ציפיות עם הצוות החינוכי והסייעת במידה ויש.
דגשים לפגישה ניתן למצוא בהמשך החוברת.
- חשוב לקיים הדרכה למוסד החינוכי: מתן כלים ומידע להתמודדות רפואית (כולל מצבי חירום) לכל הצוות החינוכי ולא רק למחנכת/גננת או המנהלת. יש לכלול בהנחיות לגבי התמודדות בשגרת הלימודים ופעילויות מחוץ לכותלי ביה”ס, מידע על סימני היפוגליקמיה וכאמור התמודדות עם אירועי חירום. ניתן לפנות לאגודה לקבלת מצגות בנושא.
- יחס הצוות כלפי הילד/ה: כחלק מההדרכה חשוב שהצוות החינוכי ידע להתייחס בצורה שוויונית לילד/ה הסוכרתי/ת בכיתה או בגן ובאירועים שונים מבלי שירגישו חריגים, אך יחד עם זאת לבצע התאמות במצבים הנדרשים לכך: לאפשר הפסקות אוכל ושתיה בהתאם לצרכי הילד, להגדיר איזור מנוחה/איזור שקט שבו יכול לנוח בעת הצורך, להתגמש עם זמני מבחנים והארכות (בבתי הספר- ניתן לקבל מכתב בנושא מהמרפאות), רגישות להשפעות של מצבים רפואיים (למשל רגישות אם הילד היה בהיפו בלילה או באמצע היום) ועוד.
- שיתוף הילד: חשוב להחליט בשיתוף עם הילד/ה בפני מי ירצה לחשוף את הסוכרת ומתי. זוהי החלטה אינדיבידואלית, הקשורה בגיל הילד, בהתפתחותו וברצונותיו. מאוד חשוב לשתף את הגן או את בית הספר בהחלטה זו וכיצד להתנהל בהתאם לה.
- שיתוף חברים: בהמשך לכך, ישנה חשיבות למודעות והיכרות עם הסוכרת בקרב חברים לכיתה/לגן (כמובן בהתאם לרצונות הילד/ה). מומלץ להעביר הסברה או פעילות בכיתה אשר תהיה מועברת על ידי הילד/ה הסוכרתיים או הוריהם.
- בבתי ספר- מעורבות יועצת: יכולה מאוד לסייע בהיבט הרגשי, חשוב שתהיה מעורבת בתהליכים מול בית הספר ובמסגרתו.
- קידום אורח חיים בריא: ניתן לבקש מהצוות החינוכי לשים דגש על העלאת מודעות וקידום אורח חיים בריא בפעילויות בית הספר השונות: במסיבות, טיולים ועוד.
- תקשורת הורה-ילד: לאפשר לתלמיד/ה שימוש בטלפונים סלולריים לעדכונים מול ההורים- ילד/סייעת.
- ציוד חירום: יש לוודא כי מצויים בבית הספר אינסולין וגלוקוגן נגישים למקרה חירום.\
להלן רשימה של הנושאים הרלוונטיים, הנדרשים לטיפול מול בית הספר: